Προεκλογική εκστρατεία Σίμου Ρούσσου Χορηγός: Εμείς, οι δημότες του Χαλανδρίου!

του Σωτήρη Λαπιέρη

Τελευταία το Χαλάνδρι έχει μια ακόμη ιδιαιτερότητα: την πληθώρα των τοπικών δωρεάν εφημερίδων. Πιθανότατα  κυκλοφορούν περισσότερες free press εφημερίδες από κάθε άλλο δήμο της Αττικής.

Το αξιοπερίεργο με αυτές είναι ότι οι περισσότερες (με μία εξαίρεση) κυκλοφορούν με διθυραμβικά άρθρα-πρωτοσέλιδα κλπ για το δήμαρχο Ρούσσο. Αυτό δεν είναι από μόνο του περίεργο: θα μπορούσε κάποιος να πει ότι γίνεται θετική αξιολόγηση του έργου που παράγεται στο Χαλάνδρι….

Δυστυχώς όμως, η συστηματική προβολή του δημάρχου Ρούσσου, άγγιζε τα όρια της προπαγάνδας. Οι πρώτοι ψύλλοι στα αυτιά μας μπήκαν όταν είδαμε λίγο μετά το Πάσχα, στελέχη της δημοτικής αρχής και υποψηφίους της διοικούσας παράταξης να διανέμουν μία από τις εν λόγω εφημερίδες, στην λαϊκή του Κάτω Χαλανδρίου. Το γεγονός αυτό είναι από μόνο του άξιο απορίας: πως είναι δυνατόν μια παράταξη (που αυτοχαρακτηρίζεται αριστερή) να ενημερώνει τους πολίτες μιας πόλης μοιράζοντας μια τυχαία εφημερίδα και όχι δικό της ενημερωτικό υλικό;

Μετά από λίγο καιρό, οι ψύλλοι πολλαπλασιάστηκαν καθώς στην εν λόγω εφημερίδα, δεν γινόταν σχεδόν καμία αναφορά στην Πρωτοβουλίας μας. Όσο για τους δημοτικούς μας συμβούλους , συνήθως  περιοριζόταν στην καταγραφή της στάσης τους στο Δημοτικό Συμβούλιο (στην καλύτερη περίπτωση), χωρίς καταγραφή απόψεων, θέσεων ή ανακοινώσεων που εκδίδαμε.

Όμως στο «προεκλογικό» φύλλο της εφημερίδας αποκαλύφθηκαν όλα :

  • 15(!) σελίδες αφιερώνονταν στον δήμαρχο Ρούσσο και στο «έργο» του στην πόλη
  • 1 σελίδα σε πληρωμένη καταχώριση του Δήμου για εκδηλώσεις του
  • 7 σελίδες στη Νέα Δημοκρατία (2 σε υποψήφιους ευρωβουλευτές, 1 σε άρθρο του Θοδωρή Ρουσόπουλου και 3 σε υποψήφιους δημάρχους του Χαλανδρίου από τον χώρο της δεξιάς)
  • 1 σε 2 υποψηφίους δημάρχους από τον χώρο του ΠΑΣΟΚ

Υπήρχαν όμως εκκωφαντικές απουσίες:

  • Δεν υπήρχε καμιά αναφορά στην πρωτοβουλίας μας «Χαλάνδρι Ενάντια», παρά την σημαντική παρουσία μας στο Δημοτικό Συμβούλιο με 7 δημοτικούς συμβούλους, μετά την αποχώρηση από την διοικούσα πλειοψηφία
  • Δεν υπήρχε καμία αναφορά στις 2 επιπλέον παρατάξεις του ΠΑΣΟΚ,  (Στάθης Ανδρεόπουλος) και  (Γιώργος Θωμάς)
  • Δεν υπήρχε καμιά αναφορά στη Λαϊκή Συσπείρωση (Λούλα Καρατζά), 4η στις εκλογές του 2014.

Θα αναρωτηθεί κάποιος, «Μας πως μπορούν να υπάρχουν τόσες τρανταχτές απουσίες; »

 Ψάξαμε τον εκδότη της εφημερίδας, μήπως και βγάζαμε κάποιο συμπέρασμα για τις «περίεργες» πολιτικές προτιμήσεις του , που συνδυάζουν ΣΥΡΙΖΑ και Νέα Δημοκρατία. Πρόκειται λοιπόν για την εταιρεία «Palco Commedia Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία-ΑΜΚΕ», ιδιοκτήτρια της εφημερίδας «Εν Δήμω». Το όνομα της δεν προδιαθέτει καμία σχέση με την δημοσιογραφία, αντίθετα φαίνεται να σχετίζεται με την τέχνη…  Είπαμε να ψάξουμε ακόμα πιο πολύ.

Βάλαμε λοιπόν την μάσκα μας και βουτήξαμε στα άδυτα της Διαύγειας. Στο όνομα της «Palco Commedia» εμφανίζονται αποφάσεις του Δήμου Χαλανδρίου. Διαπιστώσαμε ότι η συγκεκριμένη ΑΜΚΕ δραστηριοποιείται και στον καλλιτεχνικό χώρο, ανεβάζοντας παραστάσεις θεάτρου  και  Καραγκιόζη. Στον παρακάτω πίνακα παρουσιάζονται τα ποσά που έχουν διατεθεί από τον Δήμο Χαλανδρίου, ως αμοιβή για υπηρεσίες προς τη συγκεκριμένη εταιρεία  (Οι ημερομηνίες δίπλα από τα ποσά, είναι οι ημερομηνίες είτε των αποφάσεων δημάρχου, είτε των σχετικών ενταλμάτων πληρωμής).

Palco Commedia    
Κομμεντια Αστική Μη Κερδοσκοπική    
ΑΦΜ 997975781    
     
Ημερομηνία Ποσό Υπηρεσία
17/05/2019 1,488.00 € Διαφήμιση
09/05/2019 4,464.00 € Διαφήμιση
07/05/2019 310.00 € Παράσταση/Σχολείο
07/05/2019 620.00 € Παράσταση/Σχολείο
08/04/2019 1,488.00 € Διαφήμιση
04/04/2019 310.00 € Παράσταση/Σχολείο
26/03/2019 372.00 € Διαφήμιση
21/03/2019 724.00 € Διαφήμιση
20/03/2019 620.00 € Παράσταση/Σχολείο
28/12/2018 372.00 € Διαφήμιση
28/12/2018 372.00 € Διαφήμιση
23/11/2018 372.00 € Διαφήμιση
08/11/2018 372.00 € Διαφήμιση
28/09/2018 744.00 € Διαφήμιση
01/08/2018 744.00 € Διαφήμιση
18/07/2018 372.00 € Διαφήμιση
18/06/2018 372.00 € Διαφήμιση
17/05/2018 372.00 € Διαφήμιση
29/03/2018 744.00 € Διαφήμιση
29/03/2018 930.00 € Παράσταση/Σχολείο
26/02/2018 372.00 € Διαφήμιση
30/01/2018 372.00 € Διαφήμιση
18/12/2017 372.00 € Διαφήμιση
21/11/2017 372.00 € Διαφήμιση
28/07/2017 744.00 € Διαφήμιση
19/07/2017 372.00 € Διαφήμιση
15/06/2017 744.00 € Διαφήμιση
05/04/2017 372.00 € Διαφήμιση
30/03/2017 396.80 € Διαφήμιση
14/02/2017 372.00 € Διαφήμιση
     
Σύνολο 20,650.80 €  

Η αλήθεια είναι ότι 20.000 ευρώ περίπου μέσα σε 27 μήνες, είναι αρκετά μεγάλο ποσό, ειδικά αν συνυπολογιστεί ότι πάνω από 17.000 ευρώ είναι ΜΟΝΟ για διαφήμιση.

Εκτόξευση των «δαπανών προβολής» εν μέσω προεκλογικής περιόδου

 Το ακόμα πιο τραγικό της υπόθεσης είναι πως στους 2 τελευταίους προεκλογικούς μήνες (20/3/2019-20/5/2019) ο κύριος Ρούσσος έδωσε 10.410 , δηλαδή όσα έδωσε τα προηγούμενα 2 ολόκληρα χρόνια!

Από την παραπάνω κατανομή των ποσών, προκύπτει και ένα άλλο συμπέρασμα:  Το «παράδοξο» της διαφημιστικής δαπάνης των 4.500 ευρώ περίπου, ενώ μέχρι τότε στην εν λόγω «εφημερίδα» η μεγαλύτερη μοναδική διαφημιστική δαπάνη που είχε γίνει ήταν κάτι λιγότερο από 1.000 ευρώ.

Κάποιος καλόπιστος θα μπορούσε να αναρωτηθεί «μήπως λόγω προεκλογικής περιόδου, η εφημερίδα «τσίμπησε» τις τιμές;». Για να απαντήσουμε στο παραπάνω ερώτημα, ας δούμε μια άλλη διαφημιστική καταχώρηση του δήμου, σε εφημερίδα πανελλαδικής κυκλοφορίας, την ίδια περίοδο. Με ημερομηνία απόφασης 14/5/2019 αποφασίστηκε η ««Δημοσίευση μέσω ημισέλιδης καταχώρησης σε εφημερίδα, του Φεστιβάλ Ρεματιάς 2019 που διοργανώνει ο δήμος μας, για τη γνωστοποίηση και την προβολή του», στην Εφημερίδα των Συντακτών για 124 ευρώ. Μεγάλη απόκλιση όχι μόνο από τα 4.5000 ευρώ περίπου, της διαφήμισης στην «Εν Δήμω» (9/5/2019), αλλά και από την ελάχιστη «ταρίφα» των περίπου 400 ευρώ που πληρώνει ο Δήμος για διαφημίσεις στην εν λόγω «εφημερίδα».

Κάποιος καλόπιστος θα πει «ναι, αλλά η ΕΦ.ΣΥΝ. δημοσιεύεται μια μόνο μέρα, ενώ η τοπική εφημερίδα κυκλοφορεί όλον το μήνα». Ας δούμε μια άλλη διαφημιστική καταχώρηση. Πρόκειται για την «Καταχώριση μηνύματος προβολής, εναλλασσόμενου περιεχομένου των εκδηλώσεων – δράσεων του δήμου μας, διάρκειας παραμονής δύο μηνών, σε ειδησεογραφικό ιστότοπο, με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης» (9/5/2019). Με λίγα λόγια, μόνιμη διαφήμιση ΔΥΟ ΜΗΝΩΝ, στο site της ΕΦ.ΣΥΝ., δηλαδή το site τη 2ης μεγαλύτερης ημερήσιας εφημερίδας, πανελλαδικής κυκλοφορίας, το οποίο καταλαμβάνει την θέση 161 στη λίστα με τα πιο δημοφιλή site της χώρας (alexa.com). Η τιμή για αυτήν την υπηρεσία (ΔΥΟ ΜΗΝΩΝ) είναι στα 1240 ευρώ. Και πάλι μεγάλη διαφορά από τα 4500 ευρώ.

Νομίζουμε ότι τα παραπάνω αρκούν για να αρθούν και οι τελευταίες αμφιβολίες ενός καλόπιστου αναγνώστη αλλά εμείς παραθέτουμε κι άλλα στοιχεία:

  • Μόλις αυτήν την εβδομάδα κυκλοφόρησε από την εφημερίδα «ΧΤΥΠΟΣ» 8 σέλιδο αφιέρωμα στον «Δήμο Χαλανδρίου».Μόνο τυφλωμένοι οπαδοί δεν θα μπορούσαν να συνειδητοποιήσουν τον προεκλογικό χαρακτήρα του εντύπου. Συχνά στο αφιέρωμα υιοθετούνται αυτολεξεί κομμάτια από το προεκλογικό περιοδικό του δημάρχου και αναπαράγει ακριβώς τις ίδιες φωτογραφίες. Για αυτό το «αφιέρωμα» ο Δήμος πλήρωσε 967 ευρώ στην εταιρεία «Α. ΚΑΤΩΠΟΔΗΣ & ΣΙΑ Ε.Ε, ΕΚΔΟΣΕΙΣ – ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ – ΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ, ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ – ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ» (9/5/2019). Είναι χαρακτηριστικό ότι κανένα από τα διθυραμβικά για το δήμαρχο «άρθρα» δεν είναι ενυπόγραφο.
  • Τον τελευταίο μήνα (από 23/4) στην Διαύγεια μπορούν να εντοπιστούν τουλάχιστον 35 έγγραφα του Δήμου Χαλανδρίου που αφορούν διαφημίσεις οποιασδήποτε μορφής.
  • Το αντίστοιχο περσινό διάστημα (23/4/2018-22/5/2018) υπάρχουν μόλις 18.

Θα μπορούσαμε να γράψουμε κι άλλα ώρες για τις «διαφημίσεις του Δήμου» κατά την προεκλογική περίοδο και πως τα λεφτά των δημοτών χρησιμοποιούνται για την προβολή του δημάρχου Ρούσσου.

Θα αναφέρουμε μόνο 2 τελευταία περιστατικά:

  • Η «εφημερίδα» «Εν Δήμω», κατέχει μια παγκόσμια πρωτοτυπία: ξεκίνησε να πληρώνεται από τον Δήμο Χαλανδρίου για διαφημιστικές καταχωρήσεις ΠΡΙΝ ΑΡΧΙΣΕΙ ΝΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ. Στο πίνακα που παραθέτουμε, φαίνεται ξεκάθαρα ότι η πρώτη πληρωμένη διαφήμιση έχει ημερομηνία απόφασης στις 14/2/2017. Όμως το πρώτο φύλλο της εφημερίδας εκδίδεται τον Μάρτιο του 2017. Αν αυτό δεν είναι περίεργο, τότε τι είναι;
  • Πρόσφατα η πόλη «απέκτησε» νέα free press. Ο τίτλος της είναι City-X και (ω, του θαύματος) είναι κι αυτή γεμάτης διθυράμβους για το έργο του Ρούσσου. Μόνο που αυτή η εφημερίδα έχει κάποιες βασικές ελλείψεις: δεν αναφέρει ιδιοκτήτη, δεν αναφέρει συντάκτες, δεν έχει διεύθυνση και το μονό στοιχείο που υπάρχει για αυτήν είναι ένα e-mail …..  Ίσως η απάντηση για το ποιος βγάζει αυτήν την εφημερίδα, να κρύβεται ανάμεσα στις ντάνες από την εν λόγω «εφημερίδα» που βρίσκονται κατά σωρούς στο εκλογικό περίπτερο της παράταξης Ρούσσου και στο στέκι της … Μια ακόμα free press εφημερίδα που μοιράζεται από την παράταξη Ρούσσου.

Μόνο που ούτε free είναι, ούτε press, ούτε η παράταξη Ρούσσου είναι πια παράταξη (για το αριστερή ούτε λόγος) . Αν συνέχιζε να ήταν, θα βρισκόταν έστω ένας άνθρωπος να αποχωρήσει καταγγέλλοντας αυτόν τον ξεπεσμό και την εξαπάτηση.

Και προς αποφυγή παρεξηγήσεων. Πιθανότατα τίποτα από τα παραπάνω δεν είναι παράνομο. Βέβαια αυτό δεν σημαίνει ότι η παραπάνω τακτική είναι και ηθική! Πόσο μάλλον όταν κάποιος επικαλείται την αριστερά και την διαφορά του από τις προηγούμενες διοικήσεις του Δήμου που αξιοποιούσαν τα μέσα του για προσωπικούς πολιτικούς σκοπούς. Φαίνεται ότι όσο περνάει ο καιρός, η διοίκηση Ρούσου προσομοιάζει περισσότερο στους πάτρωνες της στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, που όσο κι αν κραυγάζουν «Αριστερά! Αριστερά!», οι πρακτικές τους μοιάζουν όλο και πιο πολύ στον παλαιό δικομματισμό. Θα επιμένουμε να λέμε, ότι δεν είναι ίδιοι με τους παλιούς, αλλά τους μοιάζουν όλο και περισσότερο…

Από την πλευρά μας, θα συνεχίσουμε να προσπαθούμε να πείσουμε με τις θέσεις μας και τις πράξεις μας, ότι παρά τις κωλοτούμπες όσων επικαλούνται την αριστερά και στρίβουν στα δεξιά όταν ανεβαίνουν στην εξουσία, δεν είμαστε όλοι ίδιοι. Η αποχώρηση μας από την διοικούσα παράταξη το απέδειξε περίτρανα.